Justert planene etter høring
I den offentlige høringsrunden har naboer og andre interessenter kommet med innspill som har ført til flere justeringer i prosjektet.
– Innspillene har gjort prosjektet bedre. Vi har redusert byggehøydene, lagt til rette for tryggere ferdsel med bedre løsninger for gående og syklende, og innført tiltak som gir mer effektiv trafikkavvikling for både trikk og taxi. I tillegg har vi gjort ytterligere tilpasninger som både ivaretar synligheten av den historiske porten inn til Aker Brygge og sikten fra porten mot Nasjonalmuseet, sier Krogh.
Planforslaget legger til rette for et bygg uten baksider og med flere innganger, grønne møteplasser og et bygulv som inviterer til aktivitet og sosial kontakt. To nye byrom skal etableres, samtidig som Ragnar Kalheims plass og Brynjulf Bulls plass oppgraderes og åpnes for fotgjengere. Støperigata blir gågate med flere små lokaler og aktive hjørner som skaper liv i gaten.
– Vår ambisjon er at området skal oppleves som åpent, trygt og tilgjengelig for alle. Vi ønsker å utvikle et bygg som binder byen sammen og skaper møteplasser som gir nye måter å bruke området på, fortsetter Krogh. Nå er planforslaget sendt inn til endelig behandling hos Plan- og bygningsetaten før den går videre til politisk behandling på rådhuset. Planlagt byggestart for prestisjeprosjektet er satt til 2026.
– Planprosessen har vært grundig og preget av godt samarbeid. Statens vegvesen har imidlertid fremmet en innsigelse til planforslaget, hvor de nå velger å legge skjønnsmessige vurderinger foran faglige rapporter. Vi i Ferd Eiendom og Vedal har på vår side lagt grundig faglig dokumentasjon til grunn for våre vurderinger, og vi mener at planforslaget står seg godt, avslutter Krogh